
Did Mothership just copy my article without proper source credits or am I wrong?

Description

Is this Mothership article about an influencer promoting durian investments an attempt at deliberate 
plagiarism or just an ignorant mistake?

More specifically, let’s talk about whether large editorial publishing houses have the right to take a
story that first broke in a small-time blogger’s website without proper crediting where it is due.

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 1
Footer Tagline

https://mothership.sg/2018/04/influencer-investment-durian-2068/
https://mothership.sg/2018/04/influencer-investment-durian-2068/
https://3.bp.blogspot.com/-y26k9BDKjcs/WuUuGrcJ-vI/AAAAAAAAY1Y/c9xZ0z58VvY4xjVILgJYeAs4ZP9X6ccBgCLcBGAs/s1600/IMG_20180429_101452.jpg


My first thought when I read it: HEY this looks suspiciously like MY article!

*looks around for proper source crediting to SG Budget Babe. Finds none.*

Let’s start from the very beginning.

On 19 April 2018, I first wrote about local lifestyle influencer @pxdkitty activities in promoting and
recruiting her followers into making monetary investments into durian seedlings with a Malaysian
company. My key message was that one should not be too quick to trust and put in money into any
investment schemes recommended by influencers, whether it is lifestyle influencers OR even SG
Budget Babe aka yours truly.

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 2
Footer Tagline

https://4.bp.blogspot.com/-H_ER7JbHnIQ/WuVdBVi70hI/AAAAAAAAY2U/iSbbdKHo-oopxDYBPh06oEea0TTssX-KACLcBGAs/s1600/IMG_20180429_134901.jpg


This then culminated in a full post on my blog on 21 April, after readers sent me the investment
documents and contracts that they received from Rachell regarding this “huge investment opportunity”
when they enquired. I would have kept the expose and my warning on Dayre itself, but some readers
asked me to put it on the blog so they could share the web URL.

Her involvement here is crucial, as some of her followers seem to have already made the investment,
made apparent by none other than Rachell Tan herself on her Instagram. Rachell was also actively
replying people on her DMs and via the company’s email address, and kept talking about how great
the investment was on her Instagram, IG Stories, and even went the extra mile to pin many of them up
under her IG Highlights section.

All the evidence was only possible thanks to my readers, who had seen the investment
“opportunity” on Rachell’s Instagram and sought my opinions on it. Wanting more people to know
about this, they sent me the documents and contracts that they obtained directly from Rachell Tan
herself, including the email exchanges. These were then reproduced and credited (albeit indirectly as
my readers didn’t want to be named lest there be trouble).

Aside from studying the investment and company before I gave my take on it (you can even see the 
ACRA BizFile I spent my own money on to pull while investigating it here), I also got a lawyer to help
look at the contract and point out the problematic clauses. Note that prior to my article, copies (or
screenshots) of the contract could not be found anywhere else publicly. You literally had to email
Rachell and tell her you were keen before she sent a copy of the contract to you. I tried searching but
was unsuccessful until my readers sent it over to me.

I also highlighted the concerns about buying investments from an influencer, as well as from a
company that is unregulated to offer financial or investment services here in Singapore.

In the first day after my story broke and went viral, Rachell Tan initially started rebutting my arguments
on her own Instagram. The first being 1) the money doesn’t go into her bank account, 2) showing
articles about the parent company whose business is in oil and gas, and 3) making yet another
fallacious argument comparing Mirach to Nintendo and Pokemon Go.

A few days later, notably after the story made even more waves after being republished on Dollars and 
Sense, as well as MustShareNews, Rachell Tan took down all evidence of her involvement in the
durian investment scheme on her Instagram, only leaving one photo of some men with the purported
seedlings. Both the sites that reproduced the story as well as screenshots of the contract did proper
source crediting back to me, even for MustShareNews, who did a slightly different spin on it.

But on 28 April, Mothership released a news article on the same story, including an image of the
EXACT SAME PORTION of the contract I had cropped in my original article, as well as screenshots of
the Instagram posts which they claimed to have taken from @pxdkitty Instagram page…which we
know were taken down many days before Mothership’s article came out.

So either they took from secondary sources (mine, Dollars and Sense, or MustShareNews), or they

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 3
Footer Tagline

http://www.sgbudgetbabe.com/2018/04/are-instagram-influencers-peddling.html
http://www.sgbudgetbabe.com/2018/04/are-instagram-influencers-peddling.html
http://www.sgbudgetbabe.com/2018/04/are-instagram-influencers-peddling.html
http://www.sgbudgetbabe.com/2018/04/are-instagram-influencers-peddling.html
https://dollarsandsense.sg/are-instagram-influencers-peddling-dubious-investments
https://dollarsandsense.sg/are-instagram-influencers-peddling-dubious-investments
https://mustsharenews.com/sgbudgetbabe-rachell-tan/


legit took it from Rachell’s page and just hung onto it for over a week (psssst but their screenshots on
other influencer sagas were much sooner at 3h and 16h instead? I don’t get it).

Here’s mine, as published on 21 April 2018.

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 4
Footer Tagline

https://4.bp.blogspot.com/-5bE7SFWO9WQ/WudkwVkhb9I/AAAAAAAAY4A/xC4pfXjIfGMKpaV6Q1YcUgw4HvshLRkQgCLcBGAs/s1600/Screen+Shot+2018-05-01+at+2.45.32+am.png
https://1.bp.blogspot.com/-vRE8tV-QGlg/WudkwTiPu_I/AAAAAAAAY4I/V59ueUHBt0w7J82cOpjpHPsPChlmiTjXwCLcBGAs/s1600/Screen+Shot+2018-05-01+at+2.46.01+am.png


Here’s Mothership’s version. Note how the dimensions cut off at the same point, even for the section
where the letter C in red has been cut off (and ends at the bolded ‘r’ in “Guaranteed Returns” below)

Here’s me showing you more of the contract. Note how even if someone chose to still crop from
Clause 3 to 3.3 only, there’s a chance that they could have taken SLIGHTLY different measurements

and you’ll have the red “C” be cut off at a different point, such as after the bolded ‘r’. 

Let’s give Mothership the benefit of the doubt: perhaps they really did take from her page, except that
they had to go through so many editorial QC processes that it took a long while before the article could
be published.

(which seems funny if you compare the speed of their publishing on the Elaine Jasmine and WoWo
MLM saga, at 2 and 3 days respectively. Impressive! On the other hand, they took 10 days on this
durian saga. Exactly 9 days after I first exposed it on Dayre, and 7 days after I put it up on my blog
after requests from my readers.)

But Mothership linked the “source” as the first page of a thread from HardWareZone, in which the 
very top post is a link to my article that was republished on Dollars & Sense, which links back 
to my site as the original owner of the article and screenshots. Screenshots of the screenshots on
D&S of MY screenshots from the original Instagram posts and contract (lol) were shared on
HardWareZone.

So who owns the screenshots? HWZ, or me?

Moreover, go ahead and compare the screenshots in both articles further. The reason why I believe
Mothership either took it from me directly or from secondary sources quoting MY screenshots is
because almost all of the screenshots featuring Rachell Tan with her hands up in the air in the 
background end at exactly the same cut-off timing, except for 2 screenshots – (i) the cover photo of
Durian Sanctuary and (ii) the photo of Rachell’s father with the durian seedlings. On the other hand,
Dollars & Sense as well as MustShareNews replicated all screenshots with the exact timing as mine,
except that they actually had the decency and editorial integrity to credit it back to me (thank you!).

Mothership, on the other hand, makes absolutely no mention of SG Budget Babe as the original

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 5
Footer Tagline

https://1.bp.blogspot.com/-DRvKUlmKkxs/WudkwbWq9JI/AAAAAAAAY4E/Szu2beU6TxYkT0E1N-bN7_vu_pZ2ynFagCLcBGAs/s1600/Screen+Shot+2018-05-01+at+2.45.18+am.png


owner of the post, the one who publicly exposed this investment, the one who critiqued it and pointed
out loopholes, nor the one who took all the screenshots.

Can we assume Mothership was completely ignorant about who the original author and owner of the
photos were? Well, if that truly is the case, then clearly the writer of Mothership’s article didn’t do her
homework, or the editorial team in Mothership messed up in their checks…or was this deliberate?????

I find it hard to believe Mothership had no idea who the original author is (i.e. me), especially when you
consider how they follow XiaXue and has reproduced many stories from her (including the WoWo
saga) and this even came out on XiaXue’s Instagram :

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 6
Footer Tagline



COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 7
Footer Tagline

https://4.bp.blogspot.com/-YDxFild8aoU/WuVmd97T0cI/AAAAAAAAY2o/w35EfvN0yAw9fmmz25sozSHC559gotxagCLcBGAs/s1600/Screenshot_2018-04-29-14-26-04-17.png


Clearly I’m not the only one either who thinks that Mothership’s article is too similar to mine to 
be a coincidence. Take a look at what some others also feel:

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 8
Footer Tagline

https://3.bp.blogspot.com/-SSqI2vvQAUo/WuU0OosUuCI/AAAAAAAAY1w/YGOmYt3XiCYbe0yZYlRN3v_g_n5C1U5NQCLcBGAs/s1600/IMG_20180429_101506.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-CPpWzVIvdzQ/WuVcQL1LktI/AAAAAAAAY2I/JprSox4MrZgvmzW87QAP6qqVjHDlYSYAwCLcBGAs/s1600/IMG_20180429_134525.jpg


I may be just a small-time blogger, but I am absolutely not going to stand for it if a bigger website 
takes my story and photos without permission or worse, without giving due credit.

What do you guys think?

Update as of 3am on 1 May 2018: Mothership seems to be remaining uncharacteristically quiet or slow
to respond, even though they’ve been tagged on Day 1, Day 2 and Day 3 respectively on different

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 9
Footer Tagline

https://3.bp.blogspot.com/-ZkAWwkvehhI/WuVcSRYJK-I/AAAAAAAAY2M/Wu_uStBSV4Et0Cqd7l0I0Sjj5PgVDw0egCLcBGAs/s1600/IMG_20180429_134543.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-U7Lo27_mmmo/WuU0NHBYtwI/AAAAAAAAY1s/rjlG4oq8iYEiEyoTYremWiDl8eZOv99AACLcBGAs/s1600/IMG_20180429_105507.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-1do0tPdgjn0/WuU0LsGfd2I/AAAAAAAAY1o/MiMHrkb4wMAVO0Jp7Pm5emWS61_SLycxACLcBGAs/s1600/IMG_20180429_105450.jpg


platforms (their Facebook post, my page, and my personal Facebook where a friend tagged
Mothership’s Deputy Editor).

With love,
Budget Babe

Category

1. Investing

COMPANY NAME
Address | Phone | Link | Email

default watermark

Page 10
Footer Tagline


